PageRank van uw website maximaliseren

Als u zich aan het oriënteren bent op het gebied van SEO heeft u de term vast wel een keer horen vallen: de PageRank van een website. Wat houdt deze term precies in en waarom is het belangrijk voor een website? In dit artikel willen wij deze vraag zo compleet mogelijk beantwoorden.
 
Mede-oprichter van Google, Larry Page, heeft in 1998 het PageRank-algoritme ontwikkeld om de kwaliteit van websites te bepalen. Dit gebeurt door het aantal en de kwaliteit te meten van de connecties (links) van andere websites naar de betreffende website. Voorheen zochten zoekmachines puur en alleen naar zoekwoorden die op webpagina’s stonden, en keken bij de positie-indeling van de website op de zoekresultatenpagina slechts naar de frequentie van het zoekwoord op de sites. Zodoende werden op  pagina’s vaak lange lijsten met dubieuze (en dubbele) zoekwoorden vermeld.

Hierdoor kwamen niet de pagina’s met de hoogste kwaliteit op de hoogste posities, maar de pagina’s met de meeste ‘zoekwoorden’. Larry Page zocht een manier om de kwalitief beste pagina’s bovenaan de zoekresultaten te krijgen.
De PageRank van een site wordt uitgedrukt als een cijfer van 0 tot 10. U kunt de PageRank van uw website controleren door dit te checken met een tool, bijvoorbeeld de PageRank Checker. Met een beetje inzet van SEO kan een PageRank van 3 al snel worden behaald. Een PageRank 3 kunt u als een ‘voldoende’ zien. PageRank 4,5,6 zijn uitstekende scores en worden toegekend aan pagina’s van een hogere kwaliteit. Een PageRank boven de 7 is vrij uitzonderlijk en wordt toegekend aan de echte topsites.
De belangrijkste factoren voor een hoge PageRank zijn:

  1. Inkomende links van andere websites met een hoge(re) PageRank
  2. Veel unieke en veel terugkerende bezoekers op uw site
  3. Aanbieden van unieke content op het Internet

Hoewel een hoge PageRank ansich niets zegt over hoe een webpagina op een bepaald keyword zal scoren, zal de pagina wel hoger op de zoekresultatenpagina verschijnen wanneer deze moet concurreren met pagina’s die een lagere PageRank hebben en vergelijkbare content aanbieden. Hierdoor is PageRank een betrouwbare graadmeter hoe de pagina staat ten opzichte van haar concurrentie zal ranken op de resultatenpagina. Samen met AidoX kunt een plan samenstellen om uw PageRank blijvend en duurzaam te verhogen. Dit doen wij door relevante en unieke content te integreren op uw website en de linkpopulariteit van uw website te verhogen.

Geplaatst op 27 september 2010 om 15:52 onder de categorie SEO. Volg reacties via de RSS 2.0 feed. U kunt een reactie plaatsen, of een trackback gebruiken.

 

2 reacties op “PageRank van uw website maximaliseren”

  1. Autobob Zegt:

    Een aardig complete analyse lijkt mij. Met als enige toevoeging dat teveel slecht gewaardeerde backlinks een negatief effect heeft op de site. Een paar, goed gewaardeerde links is het beste voor de site PR.

  2. AidoX Zegt:

    @Autobob
    Ik geloof persoonlijk niet dat er ‘slechte’ effecten bestaan in Google (die op een natuurlijke manier verkregen worden). Veel slechte backlinks hebben gewoon weinig tot geen positief effect op de PR van de site. Als er echter teveel links naar de site uitgaan, van lage kwaliteit en binnen een korte tijd, kan dit worden aangemerkt ‘onnatuurlijke groei’ / spam, naar het schijnt. Ik heb dit zelf echter nooit in de praktijk waargenomen.

Laat een reactie achter